domingo, 24 de mayo de 2009

4.1. VALORACIÓ MATERIAL

HOLA A TOTHOM,
(SI FEU UN CLICK AL TÍTOL ACCEDIU A LA WEBQUEST...)


El meu treball l'he basat en una webquest dirigida a la formació dels docents d'una escola d'adults ubicada a Madrid. L'objectiu d'aquest pla formatiu és desenvolupar capacitats i estratègies de mediació per a la gestió de conflictes entre els alumnes dins d'un marc intercultural. Es podria classificar el material amb un nivell mitjà d'interculturalitat o de ressolució de conflictes, tot i que basa gran part del contingut en activitats alienes a la realitat que hi viuen i ho simplifica molt al visionat d'altres experiències, amb recursos variats d'audiovisuals. Hi manquen activitats d'autoreflexió i d'anàlisis de la pràctica educativa dels docents que hi participen i pot ser un exemple de treball introductori per als professionals que hi participen, poguent-se completar en un treball posterior incorporant anàlisis de les pròpies actituds docents tot fent una autoavaluació i revisant com són i com es gestionen per tal de poder conéixer en quina mesura resulten beneficioses o entorpeixen l'adequat desenvolupament de la pràctica professional. Tampoc es proporcionen eines per a ressoldre el conflicte, ni pautes a seguir en un moment de xoc cultural,i això pot afectar de manera directa l'objectiu. La interculturalitat ha de basar-se en fonaments ferms de diàleg, de comunicació, d'intercanvi d'idees i experiències, i no tant en nocions teòriques estàtiques, la bona tasca ha de contemplar ambdós factors, i completar l'un amb l'altre.
Hi ha una distància entre la tasca i el procés, i alguns temes queden enfosquits en tant que no tenen una continuitat de treball. Hi ha una proposta de formació amb unes tasques i posteriorment es plantegen unes activitats que no tenen res a veure. En tot treball educatiu hi ha d'haver una estructura ferma i interconectada en quant a objectius, metodologia, activitats, temporalització, etc., i en aquest treball aquesta fermesa es mostra molt feble. No es contemplen ruptures amb pràctiques etnocèntriques a nivell curricular, ni es presenten atencions educatives en la llengua i la cultura d'aquest nouvinguts dels què ens parlen, simplement es dóna a conéixer als docents vivències o situacions de diversitat cultural, positives i negatives.
Si en els objectius secundaris se'ns parla d'un recolzament de la direcció del centre i d'altres organismes i institucions involucrades, per què no hi intervenen en cap moment? És simplement de cara a l'aparador, o realment es vol fer un treball cooperatiu entre tots els membres, i colaborar en les tasques que es duen a terme?
Les sesions són purament unidireccionals i l'avaluació, que es fa mitjançant l'observació directa, es basa en el producte d'aquestes sesions, en possibles conclusions, o mapes conceptuals, o dibuixos... dels docents. Reitero la manca de retroalimentació entre ells i la falta de participació activa i productiva per potenciar el canvi.D'altra banda s'avaluen ítems que no es materialitzen en les activitats, com ho poden fer? gràcies a la possible improvització d'algún d'ells? Com es pot avaluar la capacitat d'assumir un rol si no hi proposen activitats relacionades?
Una webquest ben elaborada hauria de contemplar els següents elements: una proposta de recerca, una organització de la tasca i un treball col.laboratiu amb els companys/es, un procés de construcció de l'aprenentatge, una informació que es trobi a la xarxa, unes pautes d'autoavaluació, i una participació per a la creció i adquisició de nous coneixements (i les conclusions). Potser el plantejament és del tot correcte però com a material resulta incomplet.
Per últim m'agradaria citar alguns aspectes de caire més formal en quant al disseny, parlant altre cop de mancances en la portada (data, autors) i la manca de síntesis en l'exposició de l'apartat PROCÉS per afegir-ho a l'apartat AVALUACIÓ.
No m'agradaria adquirir el paper de crítica compulsiva, ja que reconec que es tracta d'un material treballat, però que no respon als objectius i al motor de recerca que es planteja, per tant, resulta pobre en congruència i contingut. Necessita ser complementat per ell sol o amb altres recursos didàctics amb més pes educatiu.
NO OBSTANT, US ESCRIC L'ENLLAÇ:

No hay comentarios:

Publicar un comentario